"Rabbij 'alnii muqiimaSSalaati wa min dzurriyyatii, Rabbana wataqabbal du'aa'."

Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

Saturday, October 10, 2009

Ceruk Keinsafan....

Bismillahirahmanirahim...
Salam Ukhwah fillah teman-teman seperjuangan...

Andai Tuhan mengizinkan daku...

Ingin sekali aku terbang...jauhhh disana, mencari sebuah kepastian. Sayangnya... itu cuma ilusi dari bingkisan yang mendurjakan, Kalam itu terjatuh saat diri mencari diri, kebenaran dan kepastian itu hadir tak kala diri kelam dalam kesamaran dan kebuntuaan, betapa tipis iman dihati, membawa diri melangkau Dunia tanpa hijab dalam ke-ALAPAAN... Berdosanya aku ya Rabb.. mendesak hati untuk melangkau hari depanku, berdosanya aku kerna terlalu obses dengan perkara yang belum pasti dan terlalu mengikut perasaan dan nafsu sendiri, Ya Tuhan rabbul jalil..Ampunkanlah aku yang dipenuhi dosa ini, yang dibaluti selimut hitam ini, ampunkan daku ya Rahim.. Sesungguhnya aku benar-benar mengharap diri ini tenang dari dosa sendiri..


Satu ketika, saat aku lewati waktu..usiaku sendiri, dalam kelam diri memeluk apa saja yang terhidang dihadapan, bagiku apa yang ku peluk itu tiang-tiang yang akan membawa aku mengenal Arti Syurga dan KEBAHAGIAAN, namun...tidak semua tiang itu lurus dan sedia, tiang yang ku peluk itu bukan untukku, adakalanya ia bengkok, mana mungkin Tuhan bisa memberikan aku tiang yang bengkok sedang aku dalam kebuntuan dan keresahan..teraba-raba dalam kegelapan..mencari diri sendiri dan berusaha membentuk MUSLIMAH sebenar.. Bantulah aku Ya Allah, berilah Rahmat dan keberkatan dijalan MUHAJADAH ini, bentuklah peribadi dan Akhlak ku menjadi seindah muslimah.. Waima aku bukan pejuang yang masyhur tapi suburkan la hati ini dengan iman-Mu yang rabb.. Aku tidak mengharap kehadiran cinta manusia yang melampaui cintaku kepada-Mu, cukuplah sekiranya Engkau suburkan hati ini dengan cinta HAKIKI-Mu...Aku sudah terlalu bersyukur ya Allah, Sucikan hati ini, dan Ikhlaskan diriku dalam apa jua, terutama dalam perjuanganku ini...  Berjalan aku dengan tabah menyusuri tebing-tebing yang bernama keinsafan, memijak denai-denai barakah dari-mu dari ceruk-ceruk istiqamah perjuangan ini...


Satu masa....

Saat dia datang kepadaku, menggengam erat jemariku dengan sejuta rasa TAQWA, aku bisa memejam mata bersama deraian mutiara yang mengalir dan pergi dengan keberkatan dan keredhoaan-Mu sebagai Muslimah-Mu ya Rabb.. Izinkan aku merasai sedetik kemanisan iman itu, seteguk bahagia dan rasa taqwa itu, berilah kesempatan kepadaku untuk mengenal diri dan menghirup zarah-zarah keinsafan itu dan bisa merasa TAQWA kepadamu, izinkan aku merasai kesemua itu..biar aku bisa mengerti dan untuk aku berbaloi menjadi seorang Manusia dibumi-Mu ini...

Wahai hati...Redhokanlah setiap yang bukan hakmu itu, biar ia berlalu dengan tenang dan maafkanla segala kekurangan diri dan segala kelemahan tentang diri ini, maafkan aku andai aku pernah melukakan kalian.. maafkan aku agar aku bisa menjadi tenang dan setenangnya, agar pemergian aku satu waktu kelak tidak diuji dan di cerca maki, aku telah redhokan segalanya... "Maaf itu satu dendam yang sangat indah.."


"Carilah Hikmah dalam setiap ketentuan TUHAN, supayan timbul rasa kesabaran dan Kesyukuran, setiap yang payah itu pasti ada KESENANGAN, setiap kesabaran itu pasti ada GANJARAN, jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita. tidak ada sesiapa yang boleh memberi HALANGAN, namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita, pasti tidak akan kita dapat walau sudah ada dalam GENGGAMAN..."


-by Khalifah-



Hurm...Orang kata nak tenangkan hati lihatlah kedua orang tua kita, dan kanak-kanak atau bayi, peluk kanak-kanak atau bayi, dan orang tua kita..hurm.. InsyaAllah lega hati. Ceruk Keinsafan membuka diri melalui perbatasan waktu yang hebat dan mematangkan diri, bukan usia.. Semoga Allah memberkati, merahmati diri yang naif dan kerdil ini...Amin.. 



 Afif Faizal
 
 Twin cayang.

 
zariff@ Mohd Faizal Zariff

 
Atikah

 
Angah n along. (Mohd Izham Hakimi & Mohd Amir Izham)
 
Nina @ Nurul Fatin Idhrina.
 
Nur Iman Zulaiqha.. huhuu..
 
My Cousin...
 
Adik Alang @ Sollehuddin.
  
Aleeya Alisya..last year.

 
Laila wif her mum..



Inilah dia penghibur-penghibur hatiku...huuuuu... 

Wailallikaq... 







No comments:

Post a Comment

peace :-)

raye (1)

Mencari sesuatu bersamaku :

Inspirasiku!



Aku syukuri Nikmat-Mu