"Rabbij 'alnii muqiimaSSalaati wa min dzurriyyatii, Rabbana wataqabbal du'aa'."

Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

Monday, September 14, 2009

Jebat derhaka VS Gadis spirit

Salam kepada teman-teman seperjuangan semua,
Pertama sekali aku teringin berkongsi perasaan  dengan kaum-kaum sejenisku dan kaum Adam jugak, bukan apa ni merangkap kisah cinta silam aku yang tidak selesai-selesai sampai semalam. hopefully korang bolehla komen dan bagi pandangan sikit pasal ni yea. buat pedoman diri yang kekurangan ni. Hurm.. Bermula di pantai negeri kelahiran dan tempat kediamanku sendiri, dia melafazkan ungkapan cinta, huhuu time tu aku selalu la ke pantai tu, maklum la tengah FRUST menonggeng, maklumla hati mana yang tak RAWAN kalau  orang yang kita sayang tetiba balik kampung cakap nak bertunang dengan orang lain atas sebab keluarga, aku hormati pilihan keluarganya tu, tapi aku rasa kalau dia bagitahu keluarga dia yang dia dah ade orang lain mungkin keluarga dia tak kan mendesak camtu, yang aku paling kecewa dia tak cakap pape kat keluarganya..tapi kalau orang dah tak suka pon camtu gak kan?  hurm.. ALASAN!. tapi kalau tak frust pon aku memang selalu ke pantai gak, dah jadi satu hobi, satu tabiat kalau balik kampung je mesti tempat pertama ke situla aku tuju tiap-tiap petang, aku suka pantai, damai..tenang..hee..sambil melayan perasaan, kadang-kadang ter-RALIT pulak sampai ayah aku miscol-miscol baru ingat nak balik, maklum lah risau anak DARA dia kan. aku pon dah TER-Magrib baru terperasan yang aku lama dah layan feeling..hihiii . 


kedengaran surah Maryam bergema dari tepon aku, baru aku perasan ayah kol, cepat-cepat aku angkat menggelabah CIPAN. "Salam, kat mana tak balik-balik lagi ni, nak magrib dah!" kata ayah ku dihujung talian,adoi terkulat-kulat aku nak menjawab."err..Wslm, ada kat tepi pantai ni, sat la nak balik dah ni..on da way ni..hehe" kelentong jugakla aku, hihii sebenarnye baru nak start moto tapi cakap dah on da way, tak pelah kang risau pulak ayah tu, jadi aku pon bergegasla balik umah, hehe.balik-balik je dah tercegat depan pintu macam pengawal tunggu tuan puteri masuk istana jer..hehe..(Tapi kena muka tuan Puteri ni cam takut-takut jer, hehee..) 
ayahnda hampir murka sebab lewat balik, tapi nasib tak kena ceramah motivasi ala-ala Fazillah Kamsah secara GRATIS hehe.. tu la cite balik dari pantai, lepas tu aku mandi solat Magrib jemaah dengan Family pastu makan dan tengok TV, tetiba alunan surah Maryam dari teponku berbunyi lagi.hurm..rupanya dia, si Mamat ni, yang aku nak cerita, Dia ni aku panggil si Jebat je sebab dia pernah berlakon dan bawak watak JEBAT. Seperti biasa aku melayan yang sepatutnya lah, lepas cakap tetiba dia mesej, terkeZut berok den, dia kata dia menyimpan hati kat aku dah lama. pastu dia merayu-rayu mintak aku setuju couple ngan dia nih. huhuu aku yang kesunyian baru pas ditinggalkan berkira-kira gak nak terima, yang aku kenal dia ni baik, mungkin sebab aku tak kenal sangat dia kot, aku tanya dia betul-betul ke, tak kisah ke aku ni camni, yelah aku pon tak tahu nak kata ape, ex aku dulu kata aku ni mengada-ngada TER-lebih, manja TER-amat, lemah semangat, hurm..lantaklah..kalau orang dah tak suka macam-macam la alasannya, tapi dia kata dia tak kisah aku macamana, pun sebab dia pun baru kena tinggal jugak jadi nak membina hubungan baru dengan aku, kira tak kisah la yea..hurm.. aku pun declare la ngan dia nih. 
Ha..hari-hari biasa masa kat kampung dia ok sangat, dia baik jer, mesej dan kol hari-hari setiap masa dia mesej tanya itu ini, pantang lambat balas mesti merajuk, aku tak kisah mungkin tu cara dia, aku bahagia jugak la sebabnya aku betul-betul ingat dia setia, jujur dan ikhlas. Aku jenis yang memang mudah percaya dan kesian kat orang, hurm..tu la kelemahan aku yang sukar dikikis, aku ikut jela rentak dia sebab aku tak nampak, hurm.. semua indah time tu, yela dah mesej sepanjang masa, lau tanye kat mana cakap kat umah, tak reti keluar rumah, wah..wah...baik sungguh getus hatiku. Huhuhuuu.. orang kata tak kenal maka tak cinta kn? Hubungan kami berlangsung tak sampai sebulan lagi, kami dah kena balik ke USM rumah kedua aku. 
Al-Kisahnya, bermula di USM la, aku tiba lebih awal di uni ku, kira-kira tiga hari sebelum kuliah bermula. jadi aku enjoy-enjoyla macam biase, lagipun aku dah biasa kesorangan sejak teman-teman seperjuangan tamat belajar aku dah mula biasakan diri hidup berdikari, aku berusaha menjalani hari-hari ku dengan sendiri, mula-mula sukar jugak sebab dah biasa berteman tetiba tak de kawan-kawan sunyi amat, tapi lama-lama aku dah pandai menyesuaikan diri, dengan cara ni aku rasa aku tak la terlalu bergantung dan aku aman kalau aku tak akan ada boyfren lagi pon...tapi dia ada so aku terima seadanya dan seikhlasanya, sejujur mungkin. Aku ni jenis kalau aku dah stay dengan seseorang aku akan stay ngan dia jer sampai menda ni betul-betul sampai orang tu sendiri cakap putus ngan aku, barulah aku blah tak pon ade sebab musabab yang tak dapat nak dielakkan. Tapi aku ade satu alergik atau pantang kalau orang menipu aku, sampai bila-bila pun aku tak leh nak percaya kat dia. lagi-lagi orang tu adelah orang yang kita percaya atau orang yang kita sayang. uwaaaarghh..! HANGIN...HANGIN....(hehee..EMO tetibe lak.)


Nak dijadikan kisahnya, masa hari pertama dia sampai di Uni, dia nak jumpa aku, tapi time tu aku ade kelas, so lepas kelas aku jumpe dia aku yang terpaksa turun IK=Desasiswa Indah Kembara, kolej yang kat USM ni la kan. so aku turun bus aku tengok dia ngan kawan dia duk isap rokok, terkejutla aku, sebab dia kata tak isap rokok, tapi sabar gul..sabar..ni baru permulaan. Kata hati kecikku. Fine la aku bukan marahkan orang merokok, aku tak kisah tapi lau tak merokok lebih baik pada aku. Cuma jangan la berbohong tu buat aku hangin, tapi xpe..tu baru permulaan, dia kata dia baru belajar isap rokok sebab dia kena berlakon jadi watak seorang perokok, hurm..ok xpe.
Esoknya aku ajak dia breakfast sama-sama sebab dah dekatkan, jadi boyfren watpe lau nak teman awek breakfast pon tak mau kan? hurm..last-last dia p gak secara terpaksa, aku nak melantak pon tak senang sebab dia camtu. hurm..lantak la yang penting aku makan, tapi leh lak dia duk kata aku kena diet sbb dah terlebih lemak.adoi ai..sengal! ade ke boyfren camtu? hurm..tak pe la aku ok lagi.. lantak la nak kata ape pon, aku anggap tu gurauan je la sebab lau dia sayang kat aku dia tak kan mengkhianati aku.
Dipendekkan ceritalah, jenuh aku menaip nih.. hehe.. 
Hurm..seminggu pas dia mai USM, dia ade story yang dia ade problem dan tak mau jumpe aku, hah? teruknya aku ase.. sepatutnya dia sharingla ngn aku, aku rela nak jumpe dia, aku ni ape tunggul ke jadi gilrfen dia tapi tak leh nak share and tak leh nak bantu dia, pastu dia kata dia tak leh berdepan ngan aku, TITIK! 
wah..wah...! ok aku terima mungkin dia nak sendiri hari tu, esoknya aku ajak dia jumpa bincang, dia kata berkait dengan diri dia, sumthing yang tak elok la pasal dia, last-last aku kata takpe aku leh terima lau dia betul-betul insaf..hurm tapi jawapan dia tetap sama, pelik sangat aku ngan pangai dia nih. ok aku p jumpe dia kat kelas dia, aku tunggu dia sedang aku ni ade kelas jauh g nih..tapi takpelah sebab sayangkn? pastu bila dia kua dari kelas tu ngn macho nya dia kata "Balik la saya ada extra class la.." hah? tetibe je dia ni..tadi tak cakap pon, aku memang tau jadual dia sebab aku yang isi borang tuk dia hari tu, tu sebab dia tak leh la nak kelentong aku, hurm..aku pon diam la dah dia kata camtu, pastu aku balik ngn hampa, bodohnya rasa! uwarghh...!  tapi takpe la aku g kedai mahasiswa nak beli sumthing, pastu dia miscol aku, agaknya nak chek line kot aku dah blah blum, last-last aku kua dr kedai tu, aku nampak dia berjalan ngan sorang pompuan ni, amboih! sedapnya berpeluk-pelukan lagi.. MANGKUK tingkat punya boyfren! pastu aku mesej dia cakap "Sampai hati eh awak..!" dia balas pe tau "Eh nape? saya kat kelas ni.." ha mangkuk dia la extra class konon, hurm..tak pe-tak pe, aku pon jalan laju-laju then lalu depan depa. terkejut BEROK mat YEH dia, pastu dia wat-wat cam tak bersalah lak..leh je kata aku tak percaya kat dia tu sebab ekori dia, dalam hati aku kata ape tau.."Eh mangkuk, aku bukan nak ikut ko, lau Tuhan tu nak bagi petunjuk kat aku kejap je dia tunjuk" hurm.. aku ketaq sampai air mata aku mengalir, sebab terlalu marah dan sakit hati.. korang tau la perasaan aku masa tu macam-macam ade, warhgg! di tipu bodo-bodo jer.. bak kata orang penang (Pembohong di Terang Rembang) huhuuu... memang sial! dia terkejar-kejar aku, aku sengaja jalan laju-laju, jadi benci sat tengok muka dia, pastu aku g kelas aku, buat cam tak de pape.. padahal jiwa meronta-ronta sakit. Tapi PELAJARAN aku mesti no 1 camna sekalipun jadi aku tak leh patah semangat, Kuat dan tabahkan je hati.. kemudian aku mesej dia ckp mulai hari ini kita tak akan ada apa-apa hubungan lagi dah, boleh dia tak balas sebab duk tengah sedap-sedap ngan pompuan tuh. jadi aku bia la memang dah nampak sangat la tu.



Sejak hari tu aku ok jer, aku dah kuat melalui hari-hari ku seperti biase, aku kata dalam hati tak de boyfren"Hah bunuh la diri dulu saya nak tengok mayat awk..!"slack sikit pon, lagi satu dia mesti clash ngn pompuan tu secepat mungkin. hurm..dia buat yang berjanji depan kawan aku tu. So aku pon bagila peluang kat dia, tapi hati aku dah pudar..dah ZERO tak de ape dah..sayang tak de, ape tah lagi cinta.. hampesh!!  pon tak pe lau sekadar hadir tuk menyakitkan hati aku. Aku mula nak bahagia ngn hidup aku dia datang balik merayu MEROYAN kat aku, cam orang gila dia melutut kat kaki aku, menangis suruh aku bg dia peluang kedua, suh maafkan dia. Huh, ada hati lak buat gitu dulu dia tak pikir perasaan aku masa dia buat aku tu! Aku tak la bagi memula tu, aku blah camtu jer. Pastu dia mesej buat TERUK lak, kata sakit dada la, nak mati bunuh diri la..Adoi ai.. aku nak je cakap tapi cam kejam sangat je..kemudian kawan aku g tau la suh bagi je peluang tengok camna..sat lagi mati anak orang dia kata. Hurm..aku pon pikir punya pikir..aku pon cakap la aku bagi dia peluang tapi dengan syarat dia kena berjanji depan kawan aku tak ulangi kesilapan dia tu dan tak kan wat lagi, dan dia kena clash ngn pompuan tu secepat mungkin.



Nyesal jugak wat gitu bila pikir-pikir, tapi aku ase dia ngn dak pompuan tu tak clash lagi, Insting aku ni selalu ny tepat, jarang menipu aku. Last-last aku terjumpa dia lepak ngn dak pompuan tu, aku tak kisah dia nak berkawan tapi lau sampai berpeluk tu pa dia? tu tahap MANGKUK HAYUN la... hurm..adik aku pon ade kata terserempak dia ngan pompuan tuh. wah..wah..menda aku tak nampak kan.. tapi tak pe..aku diam..aku tak mesej..tak col, kali ni dia betul-betul terhegeh-hegeh dia cari aku merata. Aku malas ungkit lagi la pasal tu sebab aku nk tengok dia, bukan dia tak tau ape dia dah buat erk? huhuuu biarla dia bersama LABI-LABI nya itu..pastu aku blah je camtu aku diam je.. sampai aku pon dah jumpe orang len yang lebih baik dari dia. hurm... kiranya aku dah tutup buku la pasal mamat ni.
AND semalam dia mesej kawan aku cakap nak jumpa aku sebab dia duk kata aku curang la, tuduh aku bagai-bagai, macam-macam cerita dia duk buat kat orang, duk jaja pasai aku..tak pa selama ni aku diam bia je.. then semalam aku p cari no budak pompuan tu, budak tu junior aku, tujuan aku satu je "nak kepastian" lau dia men kasar aku DEBIK jugak kang, tapi lau dia bek-bek ngn aku, aku ok jer.. aku datang ngn ikhlas ngn jujur nak settle masalah ni, aku tak mau dah pikir pasal mamat nih da, aku just nak tau ape yang dia khabo kat dak pompuan ni pasai aku, sebab dekat aku macam-macam cerita dia buat pasai dak pompuan tu. hurm...aku jumpa la..Bermulala episod WOMAN to WOMAN talk.
Untuk pengetahuan semua budak tu baik je, tak de la tengking-tengking aku, dia lembut sangat. Dia cerita la sebenarnya depa dah couple 3 tahun dengan mamat tu, wow! lamanya.. dia kata dah banyak pompuan jumpe dia dan maki dia sebab rampas mamat tuh dari depa sumer.. huh..konon-konon bagus! erm..pastu dia cerita la yang mamat ni selalu duk cerita pasal keburukan aku kat dia aku tnye gak, memang hangin dengaq, menda tak logik pon ade. last-last aku kesian kat dak pompuan tu sebab dia kata dia penah kena penampaq free je selalu dengan mamat nih, owh! nasib aku tak penah kena..huhuu dia tak berani nak buat kat aku kot. hehe.. dengan orang lain dia boleh buat tapi ngn aku silap "Karen" la nak buat. huhuu..
Malam tu lepas aku slow talk ngn budak tu last sekali kami sepakat nak jumpe mamat tu sama-sama, aku suh dak tu kol mamat tu kata nak jumpa, ha..bila dia sampai terkejut dia nampak aku, cam nampak HANTU aku je dia. Hurm...aku pon mulakan la MUKADIMAH aku tu, aku tanye pe khabar sebagai pengawal (Betul ke ayat tu..huuuu) bicara. Aku banyak menyindir dia, bagi ayat pedas-pedas biar dia berasap sikit, nak tangankan aku? ingat aku tak de kaki? huhuuu.. last sekali aku tanya dia, "Awak sayangkan dia tak?" maksud aku syg budak pompuan tu tak, dia diam terkulat-kulat.. huh! aku cakaplah "Tak de guna awak sayang atau pura-pura tunggu saya dah, saya pon dah tak de hati dan perasaan dengan awk, saya dah meluat la dengan ayat-ayat awak tu. apepon aku mintak ngn dia supaya jangan ganggu hidup aku lagi, aku tak mau dah dia datang kacau aku lagi, hegeh-hegeh macam meroyan ngn aku lagi, sebab aku dah bahagia ngn hidup aku lani. 



Lastly aku blah camtu je, tinggalkan dia terkulat lalat.. padan muka! sakit hati aku..! nak maki-maki kang nanti dia cop kita tak profesional lak. So aku amek jalan tengah buat bodoh dan guna ayat-ayat berhemah membidas. jitu gitu..! biar dia tahu aku bukan la selemah yang dia sangka. KELEMBUTAN DALAM KETEGASAN!
Moralnya : Jangan terlalu lemah dalam soal hati, jika dah tahu orang tu tak leh membahagiakan kita maka blah la cepat-cepat sebelum kita dipijak-pijak dan di permudahkan. Kita yang pilih untuk menjadi bahagia atau tidak, semua berpulang pada diri sendiri. Sebab keputusan itu ada dalam diri kita, So tepuk dada tanya hati.
Untuk kaum-kaum ku, kaum HAWA ini, jangan terlalu daif dan sadis menunduk tak bertempat membiarkan diri dipersenda dan di perentengkan, diri di ganyang dan dikakiTANGANkan, korang boleh menghormati tapi berpada-padalah dan biarlah orang tu adalah orang yang betul, lagi satu aku nak pesan, "Orang lelaki ini akan kuat kalau kita lemah, dia senang nak guna-gunakan kita lau kita lemah, dan dia akan lemah kalau kita kuat" tapi depa ni lebih tertarik kepada perempuan yang kuat sebab hanya perempuan yang kuat sahaja boleh membawa bahtera rumahtangga dengan baikdan mendidik anak-anak kelak, orang yang Sabar, Tabah, Teguh pendirian, Tegak Imannya, dan tahu menghormati, maksudnya bukan menghormati secara membabi buta saja.
Tu ajela sekian N3 aku kali ni. huhuu..sebenarnya cerita tu agak bosankn? tapi ambillah yang baik buat jadi pedoman dan tauladan maka yang buruk buat jadi sempadan.

Wallahualam..

2 comments:

peace :-)

raye (1)

Mencari sesuatu bersamaku :

Inspirasiku!



Aku syukuri Nikmat-Mu