"Rabbij 'alnii muqiimaSSalaati wa min dzurriyyatii, Rabbana wataqabbal du'aa'."

Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

Wednesday, June 15, 2011

Alhamdulillah...

Alhamdulillah..Syukur kepadaNya..

ermm...mengimbau pertemuan anugerah Allah aku dan seorang mak cik tua, yang sedia..seia dan setia menjadi seorang pengemis kerana tuntutan hidup yang terlalu.. kasihan...

Subhanallah!
kekaguman aku terhadap mak cik ni, aku lihat kesusahan dan kesukaran dia, merempat di tepi jalan..kebetulan aku p makan nasi beratur dengan sahabat aku, ermm.. kami duduk di dalam makan dengan selesa, tapi dia diluar, bersama kucing kurap..duduk bertimpuh dihadapan jalan raya.. sebelah nasi disuap kemulut sendiri dan sebelah lagi kucing mengais dipinggan nya.. tapi aku jadi kagum, terharu dan insaf seketika melihat. Orang se susah mek cik ni masih ada belas ehsan buat sang kucing2 kurap ini..tapi kita yang senang lenang xpernah terpikir.. malah lebih kejam dari tu pun ada.. ermmm.. kadang-kadang orang susah xpernah merasa susah.. dan orang senang xpernah merasa senang.. pendek cerita sejauh mana kita melempar rasa "SYUKUR" kita tu terhadap-Nya.. ermmm... demi Allah aku terkenang bagaimana cerita Rasullah S.W.T ketika bersama Aisyah..kemudia didatangi tetamu..sedang baginda tidak mempunyai makanan untuk dihidang melainkan makanan untuk menjadi santapan buat baginda dan Aisyah, namun bila ada tetamu yang datang meminta maka baginda memberikan..Subhanallah..mulianya hati baginda.. besarnya sebuah pengorbanan seorang rasul terhadap umatnya.. inikan kita sebagai umat tidak sanggup berkorban..
ermmm..Subhanallah.. kalau waktu itu orang boleh berfikir seperti aku berfikir waktu itu, kalian pasti mengalir air mata.. saat itu aku tertahan-tahan kolam air mataku.. bagaimana terusiknya jiwa wanitaku..melihat mak cik itu sanggup berbagi-bagi rezeki dengan kucing yang mengiau meminta..sedang tidak ada siapa yg peduli tapi cuma dia yang peduli.. besarnya hikmah pegorbanan beliau.

Orang kata bila kita senang, kita memberi, bersedekah... bila kita susah tapi kita masih memberi, itu dipanggil pengorbanan... macam kita memberi sedekah dan memberi orang pinjam duit or harta kita.. pahala mana lebih besar? sedekah ke pinjam?? ermmm... semua pasti ada jawapan... memberi kepada yg sangat memerlukan lebih besar nilainya dari memberi kepada yang kurang memerlukan... mcm mak cik td la.. dia memberi ketika dia sendiri xcukup tapi ihsan dia kepada binatang tak sanggup melihat kucing tu meminta-minta.. Allah Akbar! pasti semua tidak dapat membayangkan bagaimana..

Hingga aku mencium tangan mak cik itu.. mudah-mudahan Allah permudahkan rezkinya dan jalan hidupnya..  Amin..

Semoga binatang-binatang ini mendoakan kesejahteraan kepada mak cik t dan kita.. amin.

No comments:

Post a Comment

peace :-)

raye (1)

Mencari sesuatu bersamaku :

Inspirasiku!



Aku syukuri Nikmat-Mu