"Rabbij 'alnii muqiimaSSalaati wa min dzurriyyatii, Rabbana wataqabbal du'aa'."

Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

Sunday, November 21, 2010

Hati-hati mengejar matahari

Panasnya membahang, memaling wajah2 kusam, sekitar usianya aku yakin terlalu muda, hatinya sepanas matahari, sisipannya membuat aku terpana seketika... segalanya ini cuma mimpi yang tidak mungkin nyata.. berhati-hatilah mengejar matahari kerana cuma orang yang bisa menahan kepanasan sj mampu bertahan...

Tersungkur lemah dikaki bumi, ternyata bukan sekali dua tapi berpuluh malahan beribu kali, tapi aku tidak pernah mengenal putus asa kerana ku yakin janji Allah itu pasti, dan aku yakin segalanya adalah ketentuan yang telah ditentukan.. kekuatan mental melebihi kekuatan fizikal, jika difikir-fikir masakan aku masih bisa berdiri sekuat ini sedang ujian melanda melebihi ribut taufan, ternyata ianya cuma dari cebisan sisa-sisa kekuatan mental dan rohaniah.. kadang-kadang hidup itu bagai taufan pasir yang menimbus sisa-sisa usia, namun kadang-kadang hidup jugak seperti cahaya yang mengalirkan sinar untuk di pancar ke dalam hati setiap antara kita.

Bila teringat berpaling kebelakang untuk muhasabah diri, aku panjang mengucapkan Subhanallah... jauhnya aku tika itu.. memaling semula ke hadapan, aku lihat masa depan yg masih kelam.. samar-samar dilitupi corong-corong impian dan angan-angan.. Semoga Allah mempermudahkan segala urusanku dunia Akhirat. Bila Abid Nya mendekatkan diri, terasa hina dan kerdil sekali, kusam dan kotor itu yang ku rasa, terasa jauh haluanku, ku cuba perbaiki selagi mampu.. hingga hayat menutup usia.. semoga ada yang menarik aku ke jalanNya, mengheret aku kesasaranNya..  

Semalam aku berjalan dalam hujan, mengingatkan sejarah diri yang lenjun, begitulah aku dibasahi hujan, bersama seseorang yang meniup semangat untuk terus berjuang, perjalanan yang jauh hingga ke Quennsbay ku rasa cuma sebentar, dlm hujan itu aku cuba peka menghirup bau-bau tanahnya.. namun di kota ini aku tidak menjumpainya seperti di kampungku...owh..rindunya kampungku tercinta.. semalam juga aku menyaksikan pelari-pelari yang berlari diatas jambatan Pulau Pinang, membuat aku turut bahagia dengan sorak sorai penonton.. aku cuma melihat telatah mereka, kadang-kadang ku cari wajah-wajah melayu, jarang sekali ku temui, ermm.. hingga 5 pagi aku disitu akhirnya aku pulang dengan kebasahan yang menyeronokan, banyak yang ku pelajari, betapa hidup itu penuh warna warni dan manfaatnya..

Sesekali aku mencari matahari, hari ini tidak seperti selalu, matahari kusam menyorokkan wajah, petang baru muncul membawa sinar kejinggaan huhuu.. menjenguk matahari keluar dari sarang, membuat aku teruja dengan cahayanya namun aku tidak bisa melawan kepanasannya.. sungguhlah kata Ayah, tiap-tiap kejadian dari Allah itu ada manfaat dan barakahnya..seperti jua terciptanya kita dibumi, ada kelebihan dan kekurangannya, maka berhati-hatilah mengejar matahari...










Wallahu'alam!

No comments:

Post a Comment

peace :-)

raye (1)

Mencari sesuatu bersamaku :

Inspirasiku!



Aku syukuri Nikmat-Mu