"Rabbij 'alnii muqiimaSSalaati wa min dzurriyyatii, Rabbana wataqabbal du'aa'."

Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku."

Thursday, August 25, 2011

Dinar Emas Sebagai Mas Kahwin

Menurut istilah syara' mahar ialah suatu pemberian yang wajib diberikan oleh suami kepada isteri dengan sebab pernikahan.
Terdapat banyak dalil yang mewajibkan mahar kepada isteri antaranya firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 4 :

" Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan ( isteri) akan mas kahwin mereka itu sebagai pemberian ( yang wajib ). Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnnya, maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi lazat"





Di Malaysia pemberian mahar diberikan oleh suami kepada isteri dalam bentuk wang ringgit yang kadarnya berbeza dari satu negeri dengan negeri yang lain.
Di sini saya merasakan adalah lebih baik kita menukarkan pemberian mahar yang sebelum ini diberi dalam bentuk wang ringgit kepada pemberian DINAR EMAS.
Mahar ini merupakan hak isteri dan akan menjadi simpanan pada masa depan kepada warga Isteri. Para isteri akan mendapat keuntungan di atas kenaikan harga emas tersebut pada masa depan.
Saya amat yakin para bakal Isteri akan bersetuju untuk menerima Mas Kahwin mereka dalam bentuk Dinar Emas.
Syabas kepada kawan-kawan saya yang telah menggunakan Dinar Emas ini sebagai Mas Kahwin mereka.
Anda telah melindungi kekayaan isteri anda untuk masa depan mereka.

No comments:

Post a Comment

peace :-)

raye (1)

Mencari sesuatu bersamaku :

Inspirasiku!



Aku syukuri Nikmat-Mu